23
Nov
07

Ilmu Minda Separa Sedar

Assalammualaikum dan Salam bahagia hendaknya.

Sudah lama dan begitu lama rasanya saya tidak mengemaskini laman blog saya ni ye.. Ini disebabkan saya sedang ‘mencari sesuatu’ untuk diketengahkan melalui alam siber ini. Maksud saya, tengah mencari idea apakah yang patut diujudkan dimasa ini. Bukannya buntu atau hilang arah tujuan sebenar.

Jika dilihat dari isi kandungan laman blog ni, tidak ada yang istimewanya selain dari sebagai info untuk tatapan pembacaan saya sahaja.Selama saya tidak meng’up-date’kan laman ini, saya selalu melayari laman blog linncomel.com dan saya telah meng’copy’ dan ‘paste’ ke dalam microsoft word document bagi tujuan rujukan dan pembacaan saya sendiri agar lebih mudah untuk saya membukanya dikala saya tidak surf di internet ( maklumlah gherta ‘compeni’ mana leh guna sembarangan..) maksud saya tak leh guna lama-lama.

So, segala artikel yang berkenaan “Minda Separa Sedar’ dari penulisan linncomel itu pun saya ‘c & p’ “BAGI KEGUNAAN RUJUKAN” saya sahaja, bukan untuk sebarang komersial.. maaf ye linncomel kerana tidak mendapatkan keizinan dan tidak memberitahu anda.. Tapi ikhlas saya katakan ianya bukan sedikit sebanyak dapat membantu saya meneroka ilmu Minda Separa Sedar bahkan dapat juga mengamalkannya. Dan ‘Hasilnya’ saya mendapat ‘ilham serta idea’..

Untuk tumbulkan idea perlukan persoalan untuk dijawab; Soalannya: “Mengapa tak saya rekod aje suara saya sendiri ke dalam telefon bimbit saya yang canggih tu.. ?” Selepas rekod, kita dengar semula suara sendiri kan  lebih bagus sebab diri kita sendiri yang mengenali suara siapa yang keluar dari rakaman telefon bimbit tu.. Jadi saya rakamkan segala apa yang saya baca dari artikel penulisan saudari linncomel.com serta juga artikel saudara shueqry.blogspot.com dari laman blognya itu.. ok shueqry harap tak marah ye.?.

Untuk menimba ilmu kenalah berusaha dengan bersungguh-sungguh serta kena sertakan kreativiti kita sendiri. Dan sepanjang pembacaan itu ternyata Ilmu Minda Separa Sedar adalah salah satu dari cabang ilmu yang maha luas dialam maya ini. Sebab apa saya kata demikian, kerana sedari azali lagi Allah Ta’ala telah menyempurnakan penciptaanNya semenjak dari penciptaan Akal itu sendiri termasuklah Nafsu yang dibekalkan kepada makhlukNya khususnya yang bernama Manusia.

Segala penciptaanNya telah sempurna wujud tetapi belum di tunjukan lagi kerana ‘terhenti ia’ didalam IlmuNya. Contoh; Masa ditunjukkan alam roh, alam malaikat, alam iblis, alam syaithan dan alam jin semuanya didalam IlmuNya. Tidak diceritakanNya secara detail kepada manusia. Masa ditunjukkan zaman Adam dan Hawa semuanya didalam IlmuNya. Bahkan zaman sekarang ini dan akan datang (alam akhirat) pun telah diketahuiNya sebelumnya terciptanya alam-alam tersebut.. KUNCInya.. itulah Kata-kata “KUN“, (JADILAH..!)FAYAKUN” (Maka SEMPURNALAH segala kejadian). Hatta saya tengah menulis ni pun telah Dia ketahuiNya bila berlaku dan apa yang akan saya perkatakan disini.

Berbalik cerita ilmu Minda Separa Sedar itu, terus-terang saya akui bukanlah kita baru kini digunakan. Para Nabi dan Rasul dahulu telah menggunakannya seperti Nabi Khidir dan Nabi Yusuf. Nabi Muhammad s.a.w juga menggunakannya bila mana baginda berkata kepada sahabat-sahabatnya; “Percayakah kamu jika saya katakan disebelah bukit sana terdapat segerombolan musyrikin sedang bersiap menuju ke sini untuk memerangi kamu.?” Dan sememangnya benarlah apa yang dikatakan oleh baginda s.a.w itu.

Begitu juga ketika umat Islam sedang kerkurangan bekalan makanan dan minuman ketika peperangan berlaku. Namun makanan yang sedikit itu bisa mengenyangkan semua askar tersebut. Mereka ‘Percaya dan Yakin” tanpa batasan bahawa kemenangan berpihak kepada mereka walaupun sedang kehausan berpuasa di bulan Ramadhan. Minda mereka mengatakan “makanan” atau “minuman” itu tidak memberi bekas kepada mereka. Baginda s.a.w serta para sahabat baginda berjuang walaupun dengan jumlah yang sedikit askar ketika itu berbanding kekuatan tentera kuffa.

Secara tidak langsung dari dahulu lagi umat Islam telah diajar oleh baginda s.a.w ilmu motivasi bagi memperjuangkan dan menegakkan ajaran Agama Islam yang diredhai oleh Allah s.w.t. ini/Sekarang ini terpulanglah kepada kita semua sama ada untuk mengikutnya seperti perjuangan umat yang lalu itu. Dahulu mereka bukan sahaja mencari kekayaan tetapi menggunakan kekayaan yang dimiliki mereka untuk tujuan perjuangan menegakkan sy’iear Islam agar terus tegak sehingga ke hari ini.

Hari ini saya hendak tulis sebanyak yang mungkin berkenaan Minda Separa Sedar itu supaya saya boleh membantu rakan-rakan yang lain. “Saya atau Anda adalah apa yang saya atau Anda fikirkan”.

Macam dalam filem P.Ramlee cerita “Pendekar Do Re Me”.. masa dalam hutan tu terjumpa ‘anak saudara ‘Buluh Betong’ dan pada Do Re Me diberikan hadiah alatan ‘sakti’  dari tuan puteri itu. Apa kata tuan puteri tu?; “Kalau minta baik jadinya baik, kalau minta jahat, jahatlah jadinya

Baiklah, bercerita tentang rakaman suara saya semasa membaca artikel linncomel dan saudara shueqry itu, tercetus idea untuk dijadikan sebagai e-record (selain buat e-book). Ini boleh membantu kepada orang-orang yang cacat penglihatan contohnya bagi tujuan membina motivasi mereka atau bagi mereka yang sibuk hingga tidak sempat membuka laman blog di internet dan jenis yang berat hati nak baca artikel yang panjang lebar itu… Ini saya tujukan kepada linncomel dan seangkatan dengannya..

Bagaimana, boleh direalisasikan ker?..

Idea ini tercetus sebab saya melihat untuk membawa sebuah buku motivasi yang tebal ke hulu-ke hilir tak begitu praktikal. Saya nak jadikan seperti macam penyanyi, mereka hanya melagukan lirik yang telah diciptakan oleh seorang pengubah lagu dan telah dimasukkan juga melodi yang sesuai dengan lagu itu. Bila sudah siap ciptaan lagu itu kena cari penyanyi yang sesuai untuk mendendangkannya. kan mudah.Tapi bayaran royalitinya tentulah berbezakan.. itu lain ceritalah..

Saya rasa bersemangat walaupun saya masih dilanda masalah kewangan, tapi saya tetapkan matlamat untuk membebaskan diri dari segala ketidak cukupan pendapatan saya tu. Saya hendak “Always Be Happy”; “Impossible is Nothing”; saya mahu semua perkara mudah bagi saya menyelesaikannya.

Saya mahu programkan minda saya supaya kejayaan dan kecemerlangan dalam apa bidang yang saya ceburi dan minati akan mudah dicapai dengan jayanya. Saya mahukan selalu bersikap positif dalam apa jua hal. Oleh kerana Minda Separa Sedar ini umpama alat rakaman yang sentiasa berputar tanpa henti, maka perlulah kita menjaganya dengan lebih berhati-hati kerana ianya terlalu sensitive kepada apa saja yang datang kepadanya, seumpama magnet kekal yang menarik apa saja objek tak kira dari bahan apa asalnya. Sebab itu kita kena guna alatan yang lebih tahan lama iaitu “Kata-kata Perangsang “Affimasi kepada diri kita sendiri..

Rasanya cukuplah untuk kali ini sebagai permulaan bab ini. Mahu juga saya kongsi pengalaman sepanjang pembacaan saya tentang bab Minda Separa Sedar yang saya telah alami ini.

Sekian, terima kasih..


0 Responses to “Ilmu Minda Separa Sedar”



  1. Tinggalkan Komen

Tinggalkan Jawapan

November 2007
M T W T F S S
« Oct   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Blog Stats

  • 57,254 hits

Mari kongsi ilmu cari duit dan buat wang

Flickr Photos

Trillium Lake Alpine Glow

Chin Scratching Short-eared Owl

Arrow . . .

Arrow - Macro Monday

" Arrow man "

More Photos

Pilihan Kategori

Jom Twitter

ViralHosts.com


